منتدى روضة القرآن

منتدى روضة القرآن (http://rawdatelquran.com/vb/index.php)
-   شروحات البرامج و الانترنت __________________________ شروحات (http://rawdatelquran.com/vb/forumdisplay.php?f=377)
-   -   شرح توصيل شبكة بين جهازين وتشغيل لعبة بينهما (http://rawdatelquran.com/vb/showthread.php?t=353911)

ربيع الفردوس الاعلى و روضة القران 2nd July 2016 09:40 PM

شرح توصيل شبكة بين جهازين وتشغيل لعبة بينهما
 
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

كلنا عندنا شبكة فى البيت بين الاجهزة ونفسنا نلعب لعبة جماعية زى red alert او زى age of empire
بين جهازين مثلا ولكن نتسائل كيف يمكننا توصيل الجهازين ببعض بطريقة سليمة وضبط اعدادات كل جهاز لكى يعملان سويا..


تابع معى طريقة ضبط الجهازين لعمل شبكة العاب بينهما



الكلام اللى حقوله حيتعمل فى نفس الجهازين



الخطوات

بعد التاكد ان الجهازين واصلين تمام بالسلك وكل جهاز عليه نفس اللعبة اللى حنلعبها مع بعض..



الخطوة الاولى

افتح Control panel اختار Network Connection

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]




الخطوة الثانية

رايت كليك على My network connection (كليك يمين)


واختار اخر حاجة properties

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

الخطوة الثالثة

من النافذة التى امامك اختار install

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


الخطوة الرابعة

من النافذة التى تظهر اختار Protocol ثم add

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]



الخطوة الخامسة

من النافذة التى تظهر امامك اختار هذا البرتوكول
nwlink ipx/spx/netBios compatible transport protocol

ثم ok
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
الخطوة السادسة

دوس على اوك لحد الاخر وكده يبقى نزلت بروتوكول IPX/SPX

وانتظر حتى ينتهى من تسطيب البرتوكول

خلاص ادخل اللعبة وهيس

ملحوظات مهمة

يفضل غلق الفايروول للجهاز قبل الدخول الى اللعبة وتشغيله بعد الانتهاء من اللعب تجنبا لحدوث مشاكل اثناء اللعب..

لو عايز توقف الفايرول اعمل الخطوة الاولى يعنى روح للكنترول بانل واختار windows firewall
واعمل زي ما الصورة موضحة ودوس على اوك

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


ويفضل انك تعرف الجهازين على الشبكة ويكون ليهم ip



كده خلصنا كل شىء


عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


الساعة الآن 02:27 PM.

Powered by vBulletin Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd استضافة وبرمجة