![]() |
![]() |
آخر مواضيع المنتدى |
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
![]() |
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1 | |
|
مدير ومالك المنتديان
![]() |
أختى المسلمة لايصيبنكـ اليأس والقنوط، ،أختى حذارى اليأس والقنوط2017.2016 ![]() أخبَـاركوا يا قـمَرات ؟؟:) أنَا حبيـت أتكلم النـهاردة عن موضوع مهم جدا!! :) .. فِي بعض اللحظـات بيصيبك يأس وقنوط من رحمة ربـنا صح ؟ وممكن يوصَل الموضُوع انك تقـولي : هو أنـا لـيه لمَّا تحصل مشكلة وربـّنا يفرجها ألاقي غيرها وأكبـر من اللي قبلها !! .. إنتـي عـارفة إن حكم القنوط من رحمة الله عز وجل حرَام والدلـيل قوله تعالى { وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ? إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ } .. وكمَان ربنا سبحانه وتعالى وصف اللي بيقنط من رحمته بعدّة أوصاف منها : 1- الكُفـر ، الدليل قوله تعالى {وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ? إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ} 2- الضَّلال ، والدليل قوله تعالى { قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ َ} إنتـي بقا عـايزة تبقي ممن وصَفهُم الله بالأوصـافْ ده ؟!! طيّب عـايزة تعرفِـي الأمور اللي تعينك على الصبر 1- انك تكوني عارفة ان المصائب بتكون من علامات إرادة الله تعالى الخير للانسان . والدليل قال رسول الله صلى الله عليه وسلم {من يُرد الله به خيراً يُصِبْ منه } يصب : يبتليـه 2- معرفة ان المصائب تكفر الذنوب 3- معرفة ان وقوع البلاء من علامات محبة الله تعالى للإنسـَان 4- انك تعرفي ان المصـائب عموما تأتي عارضة في زمن ثم تنقضِي وفيـه أمور كتيـر بتعين على الصبر يبقى لـيه القنوط واليأس دول اللي مش ليهم لازمة خلي ثقتك بالله تعَالى كبيرة وأحسني الظن بالله عز وجل .. وبـ كِده أكون خلصْت موضوعِي أتمنَّـى يكون عجبـْكُوا وبـما إن رمضـان قرَّب أحب اقول كُـل سنـة وإنتُـم طيبـبين يا قمرات ورمضـانْ كرِيـم لا تنسي التقييم اختى :) حصريا بقلمى وغير منقول :) المصدر: منتدى عدلات للوصول الينا ومتابعة كل جديداكتبي بمحرك البحث (منتدى عـدلات) او (3dlat) المصدر... اثبت وجودك
..
|
|
![]() من مواضيعي في الملتقى
|
||
|
|
|
![]() |
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|