![]() |
![]() |
|
|
#1 | |
|
مدير ومالك المنتديان
![]() |
![]() سنة اليوم حبيباتى هى الاستنثار يمكن يكون الاسم غريب عليكم ومعنى انه غريب عليكم يعنى السنة ديه من السنن المهجورة ان اول ماتصحى النوم وتمسحى وجهك لازالة اثر النوم وتقولى الدعاء الحمد لله الذى أحيانا بعد ماأماتنا واليه النشور تقومى جرى على الحمام وتستنثرى يعنى تدخلى المية فى انفك وتنزليها زى مابتعملى فى الوضوء طيب عارفة بتعملى كده ليه ؟ اقولك علشان الشيطان اللى اتوعد انه مش حسيبيك وحيعمل كل مافى وسعه لهلاكك بيلازمك حتى وانتى نايمة بيدخل ويبات فى انفك عن النبي صلى الله عليه وسلم قال (إذا استيقظ أحدكم من منامه فتوضأ فليستنثر ثلاثا فإن الشيطان يبيت على خيشومه ).صحيح البخاري الخيشوم هنا المقصود به الأنف والاستنشاق ان ترفعى المية بيدك اليمنى داخل انفك والاستنثار هو دفعها باليد اليسرى زى الوضوء ممكن اخت تقولى ده لما انام بليل بس اقولها لا كل ماتنامى وتصحى تعملى الامر ده #وان تطيعوه تهتدوا منقول ![]() المصدر... اثبت وجودك
..
|
|
![]() من مواضيعي في الملتقى
|
||
|
|
|
![]() |
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|