![]() |
![]() |
آخر مواضيع المنتدى |
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
![]() |
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1 | |
|
مدير ومالك المنتديان
![]() |
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته قصتى النهادرة عباره عن حوار دار بين إثنين واحد فيهم ملتزم قديم وواحد ملتزم جديد الملتزم الجديد صحابة القدام إتريقوا عليه .. علي تركة المحرمات و علي شكلة الملتزم الجميل و و و و فصديقة الملتزم القديم بيقول : متضايقش نفسك و متخليش كلام الناس يأثر عليك و يضعفك فرد الملتزم الجديد : يا صديقي أنا أصلا مش فاضي .. هو أنا عندي وقت للكلام دة .. أنا عندي جنة نفسي أدخلها و نار خايف من عذابها .. عندي قرآن محتاج أفهمه و أتدبرة و أحفظة .. عندي صلاه محتاج أحافظ عليها و أصليها بخشوع و بطريقة مظبوطة تليق بملك الملوك.. عندي ذكر محتاج أخد بيه حسنات و يطمئن قلبي ليه .. عندي ذنوب قديمة محتاج أتوب عنها و أستغفر ربنا عليها .. عندي معاصي بعملها حاليا عايز أتغلب عليها و أدعي ربنا يخلصني منها .. عندي هدف إني أشوف وجه ربنا الكريم في الفردوس الاعلي مع سيدنا محمد .. يعني عايز اعلي درجات الجنة و دي محتاجة عمل كتير و طاعة كتير و مقاومة شهوات و معاصي كتير جدا عندي شغلي في الدنيا و دراستي الي لازم أنجح فيهم عشان يساعدني أعمل حاجة لديني و الناس تبقي فاهمة أن أنجح الناس في عملها في الدنيا هما الملتزمين الحق تفتكر يا صديقي بعد كل دة .. هيفرق معايا كلام الناس بتتريق عليا و أنا علي الصواب تفتكر إني هسيب فرصة لكلام الناس يخرجني من جنة الدنيا و الراحة و السعادة الي انا عايش فيها هو الإكتئاب الي كنت عايش فيه قبل كدة و أنا غرقان في المعاصي و الكبائر .. حد خرجني منه غير ربنا ؟؟ حد من الناس دي نفعني بحاجة ولا وقف جنبي ؟؟ وأنا مخنوق بالليل لوحدي بعد معاصي يوم طويل و أقعد في الضلمة تايه و مش عارف هوصل لإيه ولا أنا عايز ايه .. كان حد منهم حس بيا ؟؟ هو أنا لو سمعت كلامهم و عملت زيهم و إنتهي عمري و نزلت قبري .. حد فيهم هينزل معايا ولا حد هيشفعلي عند ربنا إنه ميعذبنيش ؟؟ حد هيجي أدام ربنا و يتحاسب معايا ؟؟ محدش هيعمل كدة يبقي أهتم ليه ؟؟ عندي سعادة كبيرة كنت محروم منها و بدأت أخيرا أعيشها في حب و طاعة الله و عندي أخرة محتاج أظبط نفسي عشان أرتاح فيها و أدخل جنتها متقلقش عليا يا صديقي .. دي دنيا و أنا فاهم أخرها عجبتنى قولت اشارك بيها المصدر... اثبت وجودك
..
|
|
![]() من مواضيعي في الملتقى
|
||
|
|
|
![]() |
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|